Perkara Membatalkan Puasa Korek Hidung. Lubang hidung dianggap sebagai saluran terbuka yang bersambung kepada jauf, atau rongga tengah badan. Saluran hidung hukumnya sama seperti mulut yang terbahagi kepada bahagian zahir (luaran) dan batin (dalaman). Maksudnya: “Sempurnakanlah wuduk, gosoklah di celahan jari-jemari, serta berlebihanlah ketika melakukan istinsyaq, melainkan jika kamu berpuasa.”. Hukum berkumur-kumur dan istinsyaq semasa berwuduk adalah disunatkan, sama ada bagi orang yang berpuasa atau tidak.

Cumanya, bagi orang yang berpuasa, mereka dilarang secara makruh untuk mubalaghah (melampau) semasa berkumur dan melakukan istinsyaq. “Janganlah terlalu dalam ketika melakukan mubalaghah (semasa beristinsyaq), lalu jadilah ia suatu su`ut (kaedah memasukkan sesuatu, kebiasaannya ubat, ke kawasan melepasi pangkal hidung).

Oleh sebab itu, perbuatan isti`at iaitu memasukkan sesuatu seumpama ubat titis ke bahagian otak melalui saluran hidung adalah membatalkan puasa. Daripada kenyataan di atas, jelas kepada kita bahawa perbuatan mengorek hidung tidak membatalkan puasa.

Ini juga kerana sekalipun terdapat perbuatan memasukkan ain ke dalam saluran yang terbuka, namun ia tidak sampai kepada had rongga sehingga membatalkan puasa. Kajian saintifik moden menunjukkan bahawa saluran hidung tidak sampai secara terus kepada bahagian dalam otak.

Hukum Mengupil dan Memasukkan Sesuatu ke Hidung Saat Puasa

Perkara Membatalkan Puasa Korek Hidung. Hukum Mengupil dan Memasukkan Sesuatu ke Hidung Saat Puasa

Memasukkan sesuatu ke dalam lubang tubuh dengan sengaja saat berpuasa merupakan hal yang dapat membatalkan puasa. Ustaz Wahyul Afif Al Ghofiqi menjelaskan terdapat beberapa hukum berkaitan dengan mengupil dan memasukkan sesuatu ke dalam mulut saat berpuasa.

"Jadi, kalau sekadar masih terjangkau dengan tangan, itu tidak membatalkan puasa kecuali pakai alat," tutur Wahyul kepada CNNIndonesia.com beberapa waktu lalu. Batasan-batasan memasukkan benda ke dalam lubang hidung yakni hingga pangkal insang atau yang sejajar dengan mata. Untuk tes swab Covid-19, Komisi Fatwa Majelis Ulama Indonesia (MUI) menetapkan hukum rapid test antigen dan Polymerase Chain Reaction (PCR) tidak membatalkan ibadah puasa, sehingga dapat dilakukan di siang hari.

Kenapa ngupil bisa batalkan puasa, UAS kasih penjelasan

Perkara Membatalkan Puasa Korek Hidung. Kenapa ngupil bisa batalkan puasa, UAS kasih penjelasan

Ada beberapa perkara yang dapat mem-batal-kan puasa Ramadan, di antaranya memasukkan sesuatu ke dalam tubuh, melalui tujuh perlubangan yang dimiliki tiap manusia, secara sengaja. "Ada yang berkeyakinan asal masuk ke rongga, batal. Makanya dibilang ngupil batal, karena memasukkan sesuatu ke rongga," kata dai kondang Ustaz Abdul Somad, disitat pernyataannya dalam fiqih Ramadan, di Youtube, Jumat 24 April 2020. Selan ngupil, hal lain apa lagi yang membuat batal puasa? Kata Ustaz Abdul Somad, mengkorek kuping juga bisa mengugurkan puasa. Yang batal puasa itu kalau suntik infus.

Karena infus itu makanan," kata ustaz jebolan Al-Alzhar ini.

Bagaimana Hukum Mengupil Saat Berpuasa?

Perkara Membatalkan Puasa Korek Hidung. Bagaimana Hukum Mengupil Saat Berpuasa?

Listen to this. The Blues Melalui 19 Musim Bersama 13 Pelatih.

End of content. No more pages to load.

Hukum Ngupil atau Korek Telinga Saat Puasa, Batalkah?

Perkara Membatalkan Puasa Korek Hidung. Hukum Ngupil atau Korek Telinga Saat Puasa, Batalkah?

Baik pelatihan diri yang berupa lahir, seperti menahan dahaga dan lapar, maupun latihan yang bersifat batin, seperti menjaga hawa nafsu dan menghindarkan hati dari sifat-sifat tercela. Diantara yang membatalkan puasa adalah masuknya sesuatu benda kedalam tubuh kita secara disengaja. Dan kaitannya dengan ngupil ataupun korek kuping, ini yang mesti kita perhatikan.

Maka hal ini membatalkan puasa apabila dilakukan dengan sadar dan disengaja. Beberapa ulama yang membahas tentang ini adalah Syaikh Zainuddin bin Abdul Aziz al-Malibary dalam kitabnya, Fath al-Mu’in:.

(و) يفطر (بدخول عين) وإن قلت إلى ما يسمى (جوفا): أي جوف من مر. Syeikh Taqiyuddin Abu Bakar Al-Husaini juga berkata dalam kitabnya, Kifayatul Akhyar (Hlm. واعلم أنه لا بد للصائم من الإمساك عن المفطرات وهو أنواع : منها الأكل والشرب وإن قل عند العمد وكذا ما في معنى الأكل والضابط أنه يفطر بكل عين وصلت من الظاهر إلى الباطن في منفذ مفتوح عن قصد مع ذكر الصوم وشرط الباطن أن يكون جوفا وإن كان لا يحيل وهذا هو الصحيح. Artinya: “Maka sekarang campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu, dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dari benang hitam, yaitu fajar.

ولا فرق بين أن يأكل ما يؤكل أو ما لا يؤكل فان استف ترابا وابتلع حصاة أو درهما أو دينارا بطل صومه لأن الصوم هو الإمساك عن كل ما يصل إلى الجوف وهذا ما أمسك ولهذا يقال : فلان يأكل الطين ويأكل الحجر ولأنه إذا بطل الصوم بما يصل إلى الجوف مما ليس يؤكل كالسعوط والحقنة وجب أيضا أن يبطل بما يصل مما ليس بمأكول.

Related Posts

Leave a reply